Tvar a veľkosť kolies nie je len dizajnová záležitosť, majú vplyv na komfort jazdy ale špeciálne pri elektromobiloch aj na podstatný parameter auta, akým je dojazd.
Slovenské cesty (v súčasnosti dokonca aj niektoré úseky diaľnic) nie sú vždy ideálne a v spojení s tvrdším podvozkom Tesly môže byť jazda značne nepohodlná pri použití väčších diskov na aute, preto odporúčam kvôli komfortu ale aj dojazdu kupovať vždy najmenšie disky, aké sú pre daný model v ponuke. Keďže obvod kolesa je približne rovnaký, menší disk znamená vyššiu pneumatiku a teda viac priestoru na odpruženie nerovností vzduchom pneu a nie tvrdo naladenými tlmičmi a pružinami na vozidle. Aj keď je šírka pneumatiky rovnaká pre základný a o jeden palec väčší rozmer disku u modelov 3/Y, dojazd rovnaký nie je a väčší dojazd v prospech menšieho disku robia aj aerodynamicky navrhnuté plastové kryty kolies. Aj základné disky sú hliníkové, nie plechové a na nich sú plastové kryty, ktoré je možné dať dole, ale kvôli dojazdu sa to neodporúča pri jazdení dlhších trás. Taktiež na najmenšie disky je možné dokúpiť u neznačkových dodávateľov kryty kolies dizajnovo napodobujúce tvar väčších diskov.
Ja osobne dokonca pneumatiky kvôli komfortnej jazde mierne podfukujem, nehustím na predpísaných 2,9 bar ale na niečo pod 2,8 bar, kedy tlakové senzory ešte na displeji neukazujú oranžovú ikonku podhustenia a je lepší komfort jazdy a určite dostanú menej zabrať aj hliníkové ramená prednej nápravy. Ak viem, že idem dlhšiu cestu do zahraničia, kvôli spotrebe a dojazdu zasa pneu prifúknem na predpísanú alebo mierne vyššiu hodnotu.
Väčšie kolesá znamenajú aj značný príplatok k cene auta, dalo by sa povedať až neadekvátny rozdiel ceny diskov a pneu v porovnaní značkových výrobcov z druhovýroby, kde je rozdiel medzi palcom alebo dvomi rozmeru čiaskový, takže príplatok 2000€ za menší dojazd a troška krajší dizajn tiež je na pováženie.
Disky Tesly sú na daný priemer širšie ako obvykle, napr. Model 3 má šírku disku 8,5″ a Model Y v 19″ dokonca 9,5″, čo sa nedalo v minulosti kúpiť v druhovýrobe ale aj tento problém pominul a dnes sú už dostupné za polovičné ceny ako originálne, značkové 9,5″x19″ alebo 8,5″x18″ disky na najpredávanejšie modely 3/Y, ak niekto uprednostňuje samostatné disky pred každosezónnym prezúvaním. Nevýhoda značkových neoriginálnych diskov je zasa menší dojazd a nutnosť zakúpenia senzorov tlaku pneumatík, pričom pozor pri kúpe senzorov alebo sady kolies z druhej ruky, posledné dva roky používa Tesla drahšie Bluetooth senzory, nie klasické 433MHz s rádiovou technológiou.
Pri kúpe zimných pneumatik pozerajte index spotreby paliva, pre elektromobily sa zasa kvôli dojazdu patrí kupovať najlepší index B pri zimných alebo index A pri celoročných pneumatikách. Pri spaľovacom aute si človek povie, že úspora za tú vyššiu cenu pneu nestojí ale pri elektromobile to nie je o o nákladoch na palivo ale hlavne o dojazde a Vašom čase pri čakaní na nabitie auta pri dlhšom cestovaní.
V tabuľke nájdete aktuálne porovnanie udávaných dojazdov WLTP pri rôznej veľkosti kolies:
Model 3 | 18″ Photon 554 km | 19″ Nova 513 km |
Model 3 Long Range | 18″ Photon 678 km | 19″ Nova 629 km |
Model Y | 19″ Gemini 455 km | 20″ Induction 430 km |
Model Y Long Range | 19″ Gemini 565 km | 20″ Induction 533 km |
Model Y Performance | 21″ Uberturbine 514 km |
Model S | 19″ Tempest 723 km | 21″ Arachnid 634 km |
Model S Plaid | 19″ Tempest 695 km | 21″ Arachnid 600 km |
Model X | 20″ Cyberstream 625 km | 22″ Turbine 576 km |
Model X Plaid | 20″ Cyberstream 585 km | 22″ Turbine 543 km |
Pridaj komentár